Skvízy snadno a rychle - 3. část

       

    Pokračujeme v popisu problematiky jednoduchých skvizů.

 

                Vysnapování soupeře

      

    I v tzv. beztrumfovém skvízu budeme někdy potřebovat trumfy, např. pro vysnapování stopera, kterého drží partner oběti. Princip beztrumfového skvízu je v tom, že trumfy již nejsou potřeba ke snapování, pokud je skvíz již vypracován, ale mohou být využity před vypracováním skvízové pozice (na rozdíl od trumfového skvízu, kdy i po vypracování skvízu, potřebujeme trumfy jako vstupy k jednotlivým hrozbám).

 

 7432
 A6
 QJ7
K762

Q
KQJ1053
AK4
AJ8

závazek: 6 (S)

výnos: 9

   

    Ke splnění srdcového slemu se můžeme pokusit zahrát trefový impas. Druhou možností je, že hráč, ktrerý drží trefovou dámu a pět (nebo více) piků, podlehne skvízu. Vezmeme v ruce a pro zarovnání počtu propustíme pikovou dámu. W vzal zdvih pikovou dámou a vynesl další trumf. Bereme esem, snapujeme pik, přecházíme na stůl trefovým králem a přebíjíme další pik. Dále dohrajeme všechny trumfy a kára tak, že skončíme na stole - až do této koncovky:

 

 7
 -
 -
2

-
-
-
AJ

    Když nyní nesete ze stolu trefovou dvojku a E přidává malý tref, je zřejmé, že (pokud platí předpoklad skvízu) jeho poslední karta je pikové eso. Hrajeme tedy trefy zhora a dáma trefová vypadne. Celé rozdání:

 7432
 A6
 QJ7
K762

K98

9874

10863

Q5

AJ1065

2

952

10943

Q
KQJ1053
AK4
AJ8

    Tento typ skvízu je někdy nazýván jako tzv. strip-skvíz -  i když vlastně E nedrží trefy, je skvízován v pikách a trefech, protože jeho trefy zakrývají fakt, že trefová dáma E vypadne jako druhá.

 

                   Vienna Coup

 

     Podívejte se na tuto koncovku:

 

 5
 -
 104
A5

-

-

98

K87

 

J7
-
5
Q6

    W drží jak károvou zádrž, tak trefového krále, na stůl máme vstup károvou desítkou. Stáhneme-li piky, bude skvíz proti W určitě fungovat. Potíž nastane s tím, že z dosavadních odhozů W nemusí být zřejmé, kterého držení se vzdá na skvízovou kartu (poslední pik S). Pokud si např. osingluje trefového krále, musíme ze stolu odhodit káro a naopak. Problém je v tom, že trefové eso blokuje trefovou barvu. Tomuto problému můžeme předejít, pokud v průběhu sehrávky včas stáhneme trefové eso (vykonáme tzv. Vienna Coup). Koncovka pak bude takováto:

 5
 -
 104
5

-

-

98

K8

 

J7
-
5
Q

    Na poslední piku můžeme ze stolu odhodit tref a pokud se neobjeví trefový král, dohrajeme na kára stolu - odhozy tedy nemusíme sledovat, stačí pouze sledovat trefového krále. Vienna Coup lze zobecnit takto:

    "Když jeden z hráčů  (dejme tomu S) drží skvízovou kartu a jednu z hrozeb a nemá vstup ani v jedné z hrozbových barev a v ruce naproti  (N) jsou vinéry v obou hrozbových barvách, stáhněte vinéra v hrozbové barvě S před skvízovým zdvihem".

 

    Ještě jeden jednoduchý příklad na Vienna Coup - tentokrát celé rozdání:

 

 AK32
 A965
 A9
AK5

 

 

Q54
KQJ102
K5
932

Závazek 7, W vynáší trefovou osmu, E přidává dámu.

    Z prvního zdvihu je zřejmé, že W nejvyšší tref, E má patrně QJ10 - máme tedy hrozbu trefovou devítku proti E. Pokud se piky nerozděli 3-3, naší jedinou nadějí je, že E má rovněž pikový čtyřlist. Vytrumfujeme a stáhneme trefového krále - Vienna Coup a odehrajeme oba kárové zdvihy a všechny trumfy - sledujeme pouze trefového kluka a desítku. Pokud se neobjeví, dohrajeme na piky (pokud byly 3-3 nebo pokud 4 a více piků měl opravdu E).

 

              2. podmínka vstupu

 

    VSTUP2: N drží vinéra a malou kartu v barvě hrozby S a je-li skvízován E, pak S drží vinéra v barvě své hrozby. Je zřejmé, že N nemá vstup ve své vlastní barvě, protože pak by byla k dispozici podmínka VSTUP1.

 

 -
 -
 J5
A6

-

-

Q

QJ5

J
-
-
K107

   

    Máme dvě hrozby proti E: trefovou desítku v ruce a kárového kluka na stole (kárové AK již bylo odehráno) - přitom nemáme VSTUP1 - tj. vinéra přímo v hrozbové kartě stolu (kárech). Je však splněna podmínka VSTUP2 - máme komunikaci do obou listů v trefech. Na pikového kluka odhodíme károvou pětku a E si může vybrat, které zádrže se zbaví. Pokud neodhodí károvou dámu, dohrajeme na trefy.

    Podívejme se na jedno celé rozdání s touto podmínkou podmínkou vstupu:

 

 1072
 J863
 AKQ
A53

A
AKQ7542
865
Q6

Závazek: 6, výnos pikový král (W zasáhl do dražby 1 pikem)

    Máme 12 zdvihů v suchu a šanci na nadzvih, pokud W (který na naše zahájení 1 srdce zasáhl 1 pik) drží pikové KQJ a trefového krále. K pikové hrozbě stolu sice nemáme VSTUP1, ale trefové eso nám poslouží jako VSTUP2 (v tomto případě, protože je skvízován W, nepotřebujeme vstup k trefové hrozbě S). Stačí vytrumfovat, stáhnout vysoká kára, snapnout pik a odehrát vysoká srdce do koncovky:

10
 
  -
A53

QJ

-

-

K8

75
-
Q6

     Při odehrávání srdcí sledujeme pouze pikové QJ, pokud se neobjeví, je možné, že si W musel osinglovat trefového krále a dohrajeme na trefové eso a dámu.

              3. podmínka vstupu

 

    VSTUP3: N drží winéra v barvě hrozby S a S drží vinéra v barvě hrozby N.

 
 -
 -
 J87
A

-

-

KQ

J9

J
-
A
104

   

    Máme tyto dvě hrozby proti E: kárový kluk a trefová desítka. Na skvízovou kartu - pikového kluka - můžeme odhodit ze stolu káro. Pokud si E osingluje trefového kluka - odehrajeme eso trefové a károvým esem přejdeme na vysokou trefovou desítku; pokud si E osingluje károvou figuru - odedrajeme eso kárové a na stůl přejdeme esem trefovým k vysokému károvému klukovi. Tento typ skvízu se nazývá criss-cross skvíz.

    Podívejme se opět na jedno celé rozdání:

 

 K73
 J843
 7432
A2

 

AQJ
AKQ92
AKQ
Q6

Závazek: 7, výnos piková desítka

    Bereme v ruce a stahujeme trumfy - dělí se 2-2. Máme jen 12 zdvihů a jedinou naději nám dává dělení kár nebo skvíz v levných barvách, pokud jeden z obránců drží trefového krále a čtyři kára. Stáhneme všechny karty v pikách a srdcích a dvě vysoká kára až do této tříkartové koncovky:

 
 
 74
A

-

-

109

K

Q
Q6

    Problémem v této koncovce je, že se musíme nelze podle odhozů jednoznačně poznat, jestli nastala uvedená koncovka, nebo zda byly kára 3-3 (v tom případě by měl E jen jedno káro a obsazeného trefového krále). Musíme se tedy v této fázi rozhodnout - buďto zahrát criss-cross skvíz - k esu trefovému a dámou károvou zpátky do ruky na vysokou trefovou dámu; nebo odehrát dámu károvou na dělení kár 3-3 a esem károvým přejít na poslední vysoké káro. Této těžkosti se bohužel u tohoto typu skvízu nedá nijak vyhnout.

Odrážka

pokračování příště - dokončení problematiky jednoduchých skvízů