
Skvízy snadno a rychle - 3. část

Pokračujeme v popisu problematiky jednoduchých skvizů.

Vysnapování soupeře

I v tzv. beztrumfovém skvízu budeme někdy potřebovat trumfy, např. pro vysnapování stopera, kterého drží partner oběti. Princip beztrumfového skvízu je v tom, že trumfy již nejsou potřeba ke snapování, pokud je skvíz již vypracován, ale mohou být využity před vypracováním skvízové pozice (na rozdíl od trumfového skvízu, kdy i po vypracování skvízu, potřebujeme trumfy jako vstupy k jednotlivým hrozbám).
|  7432 | |
|  A6 | |
|  QJ7 | |
|  K762 | |
| 
     | |
|  Q | |
|  KQJ1053 | |
|  AK4 | |
|  AJ8 | |
| 
    závazek: 6 
    výnos: 
    
    
     | |
Ke splnění srdcového slemu se můžeme pokusit zahrát trefový impas. Druhou možností je, že hráč, ktrerý drží trefovou dámu a pět (nebo více) piků, podlehne skvízu. Vezmeme v ruce a pro zarovnání počtu propustíme pikovou dámu. W vzal zdvih pikovou dámou a vynesl další trumf. Bereme esem, snapujeme pik, přecházíme na stůl trefovým králem a přebíjíme další pik. Dále dohrajeme všechny trumfy a kára tak, že skončíme na stole - až do této koncovky:
|  7 | |
|  - | |
|  - | |
|  2 | |
| 
     | |
|  - | |
|  - | |
|  - | |
|  AJ | 
Když nyní nesete ze stolu trefovou dvojku a E přidává malý tref, je zřejmé, že (pokud platí předpoklad skvízu) jeho poslední karta je pikové eso. Hrajeme tedy trefy zhora a dáma trefová vypadne. Celé rozdání:
|  7432 | |
|  A6 | |
|  QJ7 | |
|  K762 | |
| 
     
     
     
     | 
     
     
     
     
     | 
|  Q | |
|  KQJ1053 | |
|  AK4 | |
|  AJ8 | 
Tento typ skvízu je někdy nazýván jako tzv. strip-skvíz - i když vlastně E nedrží trefy, je skvízován v pikách a trefech, protože jeho trefy zakrývají fakt, že trefová dáma E vypadne jako druhá.

Vienna Coup

Podívejte se na tuto koncovku:
|  5 | |
|  - | |
|  104 | |
|  A5 | |
| 
     
     
     
     | 
     
 | 
|  J7 | |
| - | |
|  5 | |
|  Q6 | 
W drží jak károvou zádrž, tak trefového krále, na stůl máme vstup károvou desítkou. Stáhneme-li piky, bude skvíz proti W určitě fungovat. Potíž nastane s tím, že z dosavadních odhozů W nemusí být zřejmé, kterého držení se vzdá na skvízovou kartu (poslední pik S). Pokud si např. osingluje trefového krále, musíme ze stolu odhodit káro a naopak. Problém je v tom, že trefové eso blokuje trefovou barvu. Tomuto problému můžeme předejít, pokud v průběhu sehrávky včas stáhneme trefové eso (vykonáme tzv. Vienna Coup). Koncovka pak bude takováto:
|  5 | |
|  - | |
|  104 | |
|  5 | |
| 
     
     
     
     | 
     
 | 
|  J7 | |
|  - | |
|  5 | |
|  Q | 
Na poslední piku můžeme ze stolu odhodit tref a pokud se neobjeví trefový král, dohrajeme na kára stolu - odhozy tedy nemusíme sledovat, stačí pouze sledovat trefového krále. Vienna Coup lze zobecnit takto:
"Když jeden z hráčů (dejme tomu S) drží skvízovou kartu a jednu z hrozeb a nemá vstup ani v jedné z hrozbových barev a v ruce naproti (N) jsou vinéry v obou hrozbových barvách, stáhněte vinéra v hrozbové barvě S před skvízovým zdvihem".
Ještě jeden jednoduchý příklad na Vienna Coup - tentokrát celé rozdání:
|  AK32 | |
|  A965 | |
|  A9 | |
|  AK5 | |
| 
 | 
     
 | 
|  Q54 | |
|  KQJ102 | |
|  K5 | |
|  932 | 
Závazek 7 , W vynáší trefovou osmu, E přidává dámu.
, W vynáší trefovou osmu, E přidává dámu.
Z prvního zdvihu je zřejmé, že W nejvyšší tref, E má patrně QJ10 - máme tedy hrozbu trefovou devítku proti E. Pokud se piky nerozděli 3-3, naší jedinou nadějí je, že E má rovněž pikový čtyřlist. Vytrumfujeme a stáhneme trefového krále - Vienna Coup a odehrajeme oba kárové zdvihy a všechny trumfy - sledujeme pouze trefového kluka a desítku. Pokud se neobjeví, dohrajeme na piky (pokud byly 3-3 nebo pokud 4 a více piků měl opravdu E).

2. podmínka vstupu

VSTUP2: N drží vinéra a malou kartu v barvě hrozby S a je-li skvízován E, pak S drží vinéra v barvě své hrozby. Je zřejmé, že N nemá vstup ve své vlastní barvě, protože pak by byla k dispozici podmínka VSTUP1.
|  - | |
|  - | |
|  J5 | |
|  A6 | |
| 
     
     
     
     
     | |
|  J | |
|  - | |
|  - | |
|  K107 | 
Máme dvě hrozby proti E: trefovou desítku v ruce a kárového kluka na stole (kárové AK již bylo odehráno) - přitom nemáme VSTUP1 - tj. vinéra přímo v hrozbové kartě stolu (kárech). Je však splněna podmínka VSTUP2 - máme komunikaci do obou listů v trefech. Na pikového kluka odhodíme károvou pětku a E si může vybrat, které zádrže se zbaví. Pokud neodhodí károvou dámu, dohrajeme na trefy.
Podívejme se na jedno celé rozdání s touto podmínkou podmínkou vstupu:
|  1072 | |
|  J863 | |
|  AKQ | |
|  A53 | |
| 
     | |
|  A | |
|  AKQ7542 | |
|  865 | |
|  Q6 | 
Závazek: 6 , výnos pikový král (W zasáhl do dražby 1 pikem)
, výnos pikový král (W zasáhl do dražby 1 pikem)
Máme 12 zdvihů v suchu a šanci na nadzvih, pokud W (který na naše zahájení 1 srdce zasáhl 1 pik) drží pikové KQJ a trefového krále. K pikové hrozbě stolu sice nemáme VSTUP1, ale trefové eso nám poslouží jako VSTUP2 (v tomto případě, protože je skvízován W, nepotřebujeme vstup k trefové hrozbě S). Stačí vytrumfovat, stáhnout vysoká kára, snapnout pik a odehrát vysoká srdce do koncovky:
|  10 | |
|   | |
|  - | |
|  A53 | |
| 
     
     
     
     | 
     | 
|   | |
|  75 | |
|  - | |
|  Q6 | 
Při odehrávání srdcí sledujeme pouze pikové QJ, pokud se neobjeví, je možné, že si W musel osinglovat trefového krále a dohrajeme na trefové eso a dámu.

3. podmínka vstupu

VSTUP3: N drží winéra v barvě hrozby S a S drží vinéra v barvě hrozby N.
|  - | |
|  - | |
|  J87 | |
|  A | |
| 
     
     
     
     
     | |
|  J | |
|  - | |
|  A | |
|  104 | 
Máme tyto dvě hrozby proti E: kárový kluk a trefová desítka. Na skvízovou kartu - pikového kluka - můžeme odhodit ze stolu káro. Pokud si E osingluje trefového kluka - odehrajeme eso trefové a károvým esem přejdeme na vysokou trefovou desítku; pokud si E osingluje károvou figuru - odedrajeme eso kárové a na stůl přejdeme esem trefovým k vysokému károvému klukovi. Tento typ skvízu se nazývá criss-cross skvíz.
Podívejme se opět na jedno celé rozdání:
|  K73 | |
|  J843 | |
|  7432 | |
|  A2 | |
| 
     
 | |
|  AQJ | |
|  AKQ92 | |
|  AKQ | |
|  Q6 | 
Závazek: 7 , výnos piková desítka
, výnos piková desítka
Bereme v ruce a stahujeme trumfy - dělí se 2-2. Máme jen 12 zdvihů a jedinou naději nám dává dělení kár nebo skvíz v levných barvách, pokud jeden z obránců drží trefového krále a čtyři kára. Stáhneme všechny karty v pikách a srdcích a dvě vysoká kára až do této tříkartové koncovky:
|   | |
|   | |
|  74 | |
|  A | |
| 
     
     
     
     
     | |
|   | |
|   | |
|  Q | |
|  Q6 | 
Problémem v této koncovce je, že se musíme nelze podle odhozů jednoznačně poznat, jestli nastala uvedená koncovka, nebo zda byly kára 3-3 (v tom případě by měl E jen jedno káro a obsazeného trefového krále). Musíme se tedy v této fázi rozhodnout - buďto zahrát criss-cross skvíz - k esu trefovému a dámou károvou zpátky do ruky na vysokou trefovou dámu; nebo odehrát dámu károvou na dělení kár 3-3 a esem károvým přejít na poslední vysoké káro. Této těžkosti se bohužel u tohoto typu skvízu nedá nijak vyhnout.

|  | pokračování příště - dokončení problematiky jednoduchých skvízů |